09 Ogos, 2017

Lampu Gearbox Saga FLX Menyala


Hari ni aku nak berkongsi pasal lampu gearbox saga FLX yang menyala tiba-tiba. Aku dah guna FLX 1.6 ni dekat 5 tahun setakat ni tak banyak problem la cuma tahun lepas mounting enjin kena tukar pasal enjin bergegar dan bunyi enjin masuk dalam kereta. Bising sesangat sampai nak berborak dengan orang sebelah pun kena menjerit-jerit. 

Aku tanya member aka jiran aku yang pakai saga flx juga, dia kata kawan dia pernah kena macam aku, bila tukar mounting terus okay. aku pun dengan muka confidentnya terus pergi bengkel mintak diaorang check mounting aku. Bila diaorang check confirm ada 1 mounting rosak. Tukar yang rosak tu terus senyap sikit enjin aku... aiii macam-macam...

Lampu gearbox tiba-tiba menyala

Lampu gearbox menyala

Minggu lepas masa on the way nak balik rumah dari office aku, tengah aku tekan minyak nak memotong kereta...tiba-tiba lampu gearbox saga flx aku menyala. Dia kejap-kejap menyala.. tak lama lepas tu mati kemudian nyala balik...intermittent orang IT kata la...huhuhu. Aku dah risau gearbox aku jahanam pasal aku memang akui ari tu masa nak kena major servis, staff proton tu suruh tukar minyak gear... aku tak tukar pun. Mahal siot... dalam RM400 ratus rasanya.

So aku dah terbayang minyak gear kurang ke apa ke... semua problem yang major-major. Melayang jugakla beratus-ratus duit aku ni... 😭





Misi cari di pakcik Google

Besoknya masa sarapan aku ceritalah masalah kereta aku ni kat geng-geng sarapan pagi aku ni. Member aku sorang ni dan-dan tu terus cari kat pakcik Google dan jumpala macam-macam cadangan dan pengalaman pengguna FLX ni yang ada problem macam aku ni. Ada yang breakdown terusla, kereta x boleh masuk gear, ada yang kata sensor problem la. 

Bila member aku cakap macam tu makin tak sedap hati la aku dibuatnya... lebih kurang pukul 11 aku pun mintak permission kat chief aku, nak keluar betulkan kereta. Bukan apa aku risau la kalau betulla kereta aku rosak tengah jalan kan ke naya nanti. Kesian kat anak bini aku lak.

Akhirnya... terima kasih Mr Pomen


So aku pun terus pergi bengkel yang biasa aku pergi masa guna iswara dulu. Sampai aja situ aku terus cakap kat pomen tu nak tukar minyak gear pasal lampu gearbox menyala. Budak pomen tu terus tanya aku. 
"Dia menyala sekejap-kejap ke bang?" 
Aku jawap,"A'aa kejap nyala kejap tak." 

Lepas tu dia suruh member dia masuk dalam dan tekan brake kereta tu. Lepas tu dia kata,"Ooo lampu brake tengah(ketiga) tak menyala." Aku makin confuse... aik apa kaitan nya pulak?? 

Lepas tu terus dia tukar lampu brake tengah tu. Dia kata dah banyak kali dia terkena macam ni... Tukar minyak gear la... cuci la rupa-rupanya pasal lampu brake aja. Dia kata sistem saga FLX memang macam ni tak tahu kenapa.

Hingga ke hari ini lepas pomen tu tukar lampu brake tu, sampai sekarang lampu gearbox saga flx dah tak menyala lagi. Alhamdulilah. Tukar mentol lampu brake tu baru RM4.00 tapi kerana bersyukur tak kena bayar sampai beratus-ratus aku bagi adik tu RM10 tak payah pulang baki... 😆

Jadi semoga perkongsian aku ni bermanfaat la pada semua yang sedang menghadapi masalah yang sama macam aku iaitu lampu gearbox saga FLX menyala. Mungkin masalah korang sama dengan masalah aku....huhuhu 😁

119 ulasan:

  1. thank for info..lampu saya pun keep menyala..nak try check lampu brake plak.. lampu brake ketiga yg tgh2 dekat cermin bahagian blakang tu ye??

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah....perkara nie baru terjadi kat sy....punyalah risau allah s.w.t sahaja yg tahu
      ....terima kasih pada yg berkongsi cerita....

      Padam
    2. Dah settle ke bro, i pnya kereta sma gak, semasa memandu tibatiba free kuar lampu gearbox, saga cvt mmg mcm hanat.. Klo dah settle tolong kongsikn apa masalah tu

      Padam
    3. Dh setel ke kete bos? Sy pnya pon jdi mcm tu tiba2 jlan xleh gerak. Mcm free gear. Lmpus brek smua ok lampu brek tngh skli? Sy pnya lmpu tngh x nyala. Nk cba tkar dlu kot mnjadi

      Padam
    4. Assalamualaikum cik. Kereta saya pun sama, Tengah laju.kat highway, tiba2 lampu tu menyala, Saya slowkan kereta dia tanda tu padam. Sblm ni dah jadi juga, bila lampu tu nyala, kereta x boleh Jalan. Kena letak pada gear P, matikan enjin kemudian start semula baru dia boleh jalan

      Padam
  2. Macam tu pulak dh...saya ni kena juga...mmg lampu dia ke tu...

    BalasPadam
  3. Tq bro. Saya baru kene ni. Harap dpt setel mslh ni

    BalasPadam
  4. Time balik keja lampu gearbox menyala... Mmg tengah risau gila2..

    BalasPadam
  5. Tq for sharing. Lepas baca baru rasa lega

    BalasPadam
  6. Saya baru kena ni. Berderau darah naik kepala dedor punya pasal.. lepas baca ni saya check lampu tengah belakang rupa rupanya tk nyala. Harap esok tukar mentol, lampu gearbox tak nyala la... Thank u boss sharing

    BalasPadam
  7. baru ja jdi.... betul chek td tgk lmpu brek ketiga x nyala... nasib x p scan lgi...

    BalasPadam
  8. Mau cek juga nanti kalau lampu break ke 3 x menyala

    BalasPadam
  9. Simbol cvt menyala tiba2 kereta tidak bergerak..masuk D x bergerak.apakah masalah tersebut?

    BalasPadam
  10. Pernah alami benda sama signal tue menyala then bawa proton cuma reset dan ganti lampu brake, tapi untuk yg kedua kali ny signal tue menyala sensor dalam gearbox pula problem kena juga dalam rm1000.

    BalasPadam
  11. Sy bru pas servis keta smlm...pas servies je parking dkt dpn umh,knonnye mlm nk kuar skli star nk star Enjen keta ngOk2 lampu gearbook nyala..aduh risau jgk ni..ni sruh org yg servis keta tu ngOk dlu cmne katanye nk scan dkt komputer ..jd x tntu arah dh ni dr td Dok pk je ni ape mslhnye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, bos sya pun terkena mcm ne, apa masalah dia bos?

      Padam
  12. ni lampu gearbox menyala aje ni..x de berkelip2 pun..pasal lampu ke 3 gak ke ni..??? pencerahan

    BalasPadam
  13. tq kongsi ilmu.. p tgk td mmg lmpu centre break dah burn... esok ja la tukar baru..

    BalasPadam
  14. En gia box punya minyak kena tukar jugak kalau nak jaga kete kalau rosak gia box lagi mahal en ...

    BalasPadam
  15. Masaalah ni dh sebulan kot,lampu amaran gear box ni mnyala,tp sy jln je,risau juga,nk kata lampu break ke 3 xmnyala,tp cek mnyala plk lmpu tu..so apa masaalahnye ya,risau ni..

    BalasPadam
  16. Baru kna jga ni. Tgh2 drve dhgway, suddenly lampu tu nyala terus. Risau jga, mmg tau if lampu tu nyala ada kaitan dgn gearbox. Ni nk cr RnR jap tgk if kita stop n Park kjap di RnR dia padam ke x lampu tu. Haaiizz... Hope xda apa mslh la🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️💆‍♀️💆‍♀️

    BalasPadam
  17. Sama le sy pun kena...g proton..depa check sumenya ok xde maslah....seram betuii bila balik kg phng duk turun bukit naik bukit dok mnyala....

    BalasPadam
  18. Masaalah sama pada keta saya. Lampu gear jap nyala jap padam. Esok nak chek lampu break ke 3. Kot2 terbakor..

    BalasPadam
  19. Sye pun kena jugak.
    Tapi sye start kereta lampur gear box tu nyala kejap , pas tu padam lagi. Tu maslah yg same ke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama jgak bos...klau start enjin terus jalan dia nyala..klau biar pnas dlm 1 mnit tak menyala

      Padam
    2. Saya baru kena ni...masalah yg sama

      Padam
  20. Hidup enjin pas tu masuk gear D...jln sikit....tiba2 kereta tak gerak,enjin hidup.....saya mati kan enjin dan hidupkan semula masuk gear....ok pulak.......ade ape masalah yee...dgn kereta saya saga flx 1.3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama dgn kete sy.. Tuan dah baiki ke? Msalah ape ye?

      Padam
  21. Tq bro infonya kereta aku kena masaalah ini👍👍👍

    BalasPadam
  22. Tp klu lampu break semuanya ok masih jg bernyalah apa masaalahnya..

    BalasPadam
  23. saya punya pun masalah yang sama..dah 6 tahun pakai... kejap menyala-kejap x menyala. Scan computer, cakap xda pa2 masalah. Minyak Cvt dah tukar sebelum nie. Apa masalah nya?

    BalasPadam
  24. masalah yg sama, tpi bila check lampu ke3 still menyala. apa masalahnya ye?

    BalasPadam
  25. Sye pnye lampu cvt terus menyala jgk tp buat mase ni pakai je dlu sbb anta proton n bengkel berdekatan dorang guna computer xdpt baca apa mslhnye..

    BalasPadam
  26. Tq mmg betoi masalah nie

    BalasPadam
  27. Salam Semua

    Kereta accon asik fuse terbakar dan bila pomen check wiring tak de problem

    Masalah kereta tiba tiba ketika memandu

    BalasPadam
  28. Sebelum nie kipas radiotir tak berpusing

    BalasPadam
    Balasan
    1. try tukar relay fan. sy pernah kena tapi fan sy non-stop berpusing. bila jumpa sc dorang tukar relay.

      Padam
    2. Pernah jadi dalam setahun dua kali tukar..murah elje bende tu 10 ringgit je.. tp yg last pergi bengkel die tukar yg ori..hrga rm35 satu terus ok smpai skrg.

      Padam
  29. Aku tak tahu short tang mana

    BalasPadam
    Balasan
    1. try tuka soket fius radiator..sy terkene aritu

      Padam
  30. senasib baru servis kereta..tgk malam ni lampu tu naik..kejap nyala kejap x..tekan minyak nyala,bila stop keta x nyala..jap lagi nyala smula..nasib baca sni..tq ya..bru terkena😆😅

    BalasPadam
  31. Ohh no, mula mula lampu CVT warning menyala ni pagi ni ada minyak atas lantai... Owh no... It's all about money money money money...

    BalasPadam
  32. Lampu tu menyala, nk masuk ke gear apa pun x boleh function. P je ok. Knp ye. Minyak gearbox baru je tukar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pn baru trkena msalah yg sama. Langsung x leh gerak ni. Hujan lebat lak tu, mati akal dibuatnya. Apa pnyelesaian nya ye tuan Mandayak?.

      Padam
  33. Saya pun sama yg atas..knpa ye..risau ni..

    BalasPadam
  34. Masalah saya pun sama juga bos..ada sampai tahap nak coner jer terus padam enjin dan keluar simbox gearbox warning..

    BalasPadam
  35. kereta saya baru pagi menyala lampu gear box tak tahu apa masalah sblom ni kipas tak pusing tukar relay ok dah..

    BalasPadam
  36. Sy baru tukar spark plug sbb keta sungguk2... Dan warning tu masih gak klua. Ztau pe punche... Blan 1 rtu bru tuka mnyk cvt

    BalasPadam
  37. Kete sy menyala simbol cvt bila tg drive dan tetiba tgh drive dy mcm x leh nk gerak..bhnti kjap kat tepi jln..matikan enjin,hdup balik da blh drive mcm biasa..risau keadaan mmc ni berulang,pg ni nk bwk p kat pomen..hrp2 xde lah duit melayang beribu

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama mcm keta saya..boleh tau apa mslahnya yea?risau jugak prob kene beribu2..

      Padam
    2. pomen tu cakap apa bruh. kne tukar apa? kereta saya baru je kena gini. tapi saya tak sempat nk g bengkel

      Padam
    3. pomen tu cakap apa bruh. kne tukar apa? kereta saya baru je kena gini. tapi saya tak sempat nk g bengkel

      Padam
  38. Kete FLX kete adek perempuan sy. Sy pinjam sbb kete sy dlm bengkel. Nk jadikan cite, sy bwak meter ckup 120km/h je sy lepas minyak xtekan pedal tp tetibe kete mengaum dan RPM naik mendadak dan CVT Checklight menyala, sy tekan padal semula baru RPM stabil dan checklight hilang. Pg ni plak sy pinjam sekali lg, tp kali ni meter xsmpai 100km/h jdik mcm tu gak RPM naik mendadak dan CVT checklight menyala enjin mengaum. Adakah sensor atau sememangnya Gearbox. So nk kena tukar dlu minyak gear CVT dlu tngok mcmane dlu.

    Ke ada sesiapa yg pnah hadapi ape yg sy hadapi ni? ce kongsi cket apa msalah dia? Klu pendapat sy, gearbox la. tp xpasti sbb nk try tukar minyak gearbox dlu tngok mcmane. Minyak gearbox CVT mhal gak rupanye.duit lg...aishhh

    BalasPadam
  39. Salam boss....sy kena mcm tu jugak tp meter rpm dia naik sampai out....

    BalasPadam
  40. Sy bru terjadi arini..bile psg lampu nyala kelip2 lampu tu..sy nk cek esok..mgkin sme mcm awk

    BalasPadam
  41. Salam. Saya nak tanya, kdg kereta Sya nak start x bole nak hidup tetiba lmpu cvt nyala sekejap, tggu lama ckit baru bole start ape masalah ya?

    BalasPadam
  42. Scan fault code slain/tgkap gmbar fault code.than erase.off key scan blik...nk dept code tepat...Klau torque converter lockup..solenoid kt valve body gearbox rosak...(function preessior gearbox mmg x bleh grak ,off key n start sure bleh gram)

    BalasPadam
  43. Cerita in sama seperti yg diceritakan sebelum ini... sy bwak meter ckup 120km/h je sy lepas minyak xtekan pedal tp tetibe kete mengaum dan RPM naik mendadak, meter kelajuan turun dan CVT Checklight menyala, sy tekan padal semula baru RPM stabil dan checklight hilang. Adakah sensor atau sememangnya Gearbox.dan minyak gearbox baru tukar..... Sesiapa yg dapat menyelesaikan masaalah ini tolong share..

    BalasPadam
  44. Tukar mnyak pn sama gak. Samada sensor atau gearbox. Sy pn dh naik menyampah bwk kete ni. G proton alasan ttp sama. Nk xnk kena cari bengkel luar yg expert bab gearbox terutama gearbox cvt. Tu jela jln bos.

    BalasPadam
  45. Lamps CVT menyala..tyme menyala tu kadang,bila kita bawa 100 km perJam,Tekan smpi habis pun padel minyak, kuasa tidak bertambah..tapi warning cvt still keluar kejap pastu hilang.. Mohon pencerahan..member2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pernah x..kalau drice time hujan.. bila tekan brake..lampu cvt menyala..then even dlm keadaan gear D.. tpi sebenarnya kereta dlm keadaan N. Tekan lah pedal myk mcmana pun... gear ttp x masuk. Saya sampai fobia nak drive bila hari hujan. Ada sapa² yg sama mslh mcm ni x?

      Padam
  46. Lampu gearbox menyala, Dan enjin JD berat. APA masalah?

    BalasPadam
  47. Mlm td terkena. Pening dan risau sangat. Betul ke sbbnya lampu brek... Risau sgt ni

    BalasPadam
  48. thanks for your information

    BalasPadam
  49. Salam.. Sapa kt sini pnah da pglman yang
    slect gear jd ngtve... Xnaik lmbang p,r...trus naik ngtve ja

    BalasPadam
  50. Time drive waktu jem gila , keluar balik2 simbol gear box . Smpai tkt drive krta sndiri . Keluar ja simbol gear box trus free gear . Huhu

    BalasPadam
  51. Lampu di gearbox waktu buka lampu tiada...sebab apa yer...boleh bgth x..

    BalasPadam
  52. Dh jmpa solution. Wlaupn lama yg amat tp jwpan dia senang je. Tukar suis butang SAT tu kt proton center. Kena dlm 2ratus lebih mcm tu la. So far skrg simbol gearbox xde menyala. N bwk dh bleh 120kmh ke atas dh.

    War2 kan la solution ni ye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih En. Lega dah.

      Padam
    2. Butang SAT tu ada kat mana bos. Ada gambar x

      Padam
  53. Boss. Tukar mounting brpa hrga

    BalasPadam
  54. Tq boss atas info. Mcm sy lampu tu dia nyala masa pagi je wktu nk pg kerja. On the way tu mmng menyala terus. Dia akan padam bila kita tekan brake. Lepas tu tekan minyak dia nyala balik. Bila nk balik kerja lampu tu terus padam tak nyala2.. Pening kepala. Bawa pegi proton servis pon sama juga masalah y jadi... 🤦‍♂️🤦‍♂️

    BalasPadam
  55. Smalam aku pun tkena lampu gearbox menyala masa pagi2 ..aku try bawak skjp then off enjin..check bawah kreta xde leaking,check minyk hitam,air radiator,kipas,lampu semua ok..bunyi enjin semua ok..try on balik tp still lampu gearbox menyala sekejap2..try main tekan button sat & bawak slow dlm 40-60km/j rpm jgn lebih dr 2 stgh alhamdulillah lpstu ok..try off enjin 3-4 lampu enjin xnyala..

    BalasPadam
  56. Tq.. otw jalan jauh Naik lampu tu kejap.. cvy baru je tukar.. tngu mintak duit lagi no..emmm

    BalasPadam
  57. Just nk share.. Sy baru je jadi tadi.. Lampu cvt mnyala.. After baca, ad yg kata problem nya dkt lampu brek ketiga, tp after check, lampu brek ketiga sy menyala,xde mslh.. Sy baca lagi, ad yg bgtahu solutionnya tukar butang SAT.. So, sy try tekan2 butang SAT.. Alhamdulillah, amaran cvt tu xmnyala dh.. So mungkin butang SAT penyebab. Tq semua.. Blog ni sgt membantu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. cmner yea nak tekan butang SAT?

      Padam
    2. saya jd camntu jugak.. sekejap menyala sekejap x.. apa masalahnya ya..

      Padam
  58. Sya baru terkena tadi... Lampu gearbox menyelah...tekan minyak ..X power..Lepas itu X dpt jln...org tolak ke tepi...sya dah risau...Lepas rehat 30 Minit..sya start balik...dah ok pla...huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama jd mcm saya? apa masalah ye?

      Padam
    2. klu dh ok plz share apa problem

      Padam
    3. Sama mcm kereta sy... Cmfrm button SAT rosak..
      Tukar he..to Mahal mna..rm160 je..
      Sbb klu lma2 x tukar Ada effect kt gearbox..

      Padam
  59. Kereta saga FLX klu Lampu CVT menyala..
    Lampu brek ke3 ok.. bila
    Diagnose button SAT rosak..

    BalasPadam
  60. Kereta saya bila keluar simbol gear tu..xboleh start..kenapa ye..buntu

    BalasPadam
  61. Kete preve cvt warning light keluar,yg peningnya lampu brek belakang menyala walau enjin dah off,kunci dah cabut

    BalasPadam
  62. Kete preve cvt warning light keluar,yg peningnya lampu brek belakang menyala walau enjin dah off,kunci dah cabut

    BalasPadam
  63. Kete preve cvt warning light keluar,yg peningnya lampu brek belakang menyala walau enjin dah off,kunci dah cabut

    BalasPadam
  64. Saya baru kena tadi, masa

    BalasPadam
  65. Saya baru je terkena lampu cvt tu menyala, sekali saya cuba suruh isteri tolong tekan break, rupanya lampu break ketiga saya tak menyala la. Esok saya nak pegi cuba tukar mentol lampu kalau ok, tapi terima kasihla untuk maklumat yang diberikan tuan memang amat membantu

    BalasPadam
  66. Sy pernah jd sebelum ne.. Memg prob lampu brake tu ja.. Ary ne jd plak.. Lampu brake xnyala plak... Huhuhu... Terima kasih kongsi ilmu ne...

    BalasPadam
  67. Enjin tiba2 Mati tgh jalan Dan susah Nak Hidup Bila enjin dah Mati Pas Hidup lampu gearbox menyala apa masalah nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy guna iriz. Pernah jadi mcm ni. Tp off engine skjp lps tu okay tak ada masalah. Sekarang ni sy ada dua major problem. Kereta ada bunyi mcm tap kat bhg tayar/engine ingtkan brake disc problem tp rupanye bearing gearbox. Tp simbol gear box tu tak keluar pon (pomen proton kata) then kene tukar rm1000. Dalam masa yg sama kereta xde pick up. Ingt mounting problem. Rupanye kene tune engine (rm250). Masalah lagi dlm masa sebulan kene balik. Sekarang ni tak tau mana punca. Ada orang masalah sama?

      Padam
    2. Sy pun sama nk kluar gi roundabout lampu break dn gearbox menyala, htr gi pomen pkai computer check xdpt kesan, kalau tekan pedal myk, rpm Naik tp kereta rasa berat, masih blum ada jwpn

      Padam
  68. Kereta sy pn nyala bnde tu tekan break lampu yg ke3 m yala...app pncanya ye..risau pn ad..br tkr mnyk gear hari tu

    BalasPadam
  69. terima kasih , kereta saya same problem macam anda.

    BalasPadam
  70. Terima kasih ini memang nyata terjadi

    BalasPadam
  71. Sy pon baru kena jg tukar mentol lampu brek ke 3 tp lampu kat meter tu hidup lg lepas tu tanya kwn2 suruh cek minyak brek takot kurang dh..pastu tambah minyak brek allahamdulilah lampu kat meter tu terpadam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kereta sy pun br je terjadi semalam.. Dlm parking time nk undur jln ke dpn tgk lambang gearbox keluar...mmg cuak gile..cuba matikan enjin utk kali ke 3... Br boleh undir dan simbol tu xnyala dh..tp sebb xsedap ati..col pusat service proton check.. Xde mslah pape plak... Mybe sensor je kot...

      Padam
  72. Kereta saya pun menyala gak signal tu. Minyak gear semua dah tukar baru. Bila tanya kawan2 yg pakai FLX semua ckp benda ni normal. Mmg selalu kluar lampu signal tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Ramai gak kawan2 sy pun bagitahu mcm tu gak

      Padam
  73. Msalah sy pla gear.. D meter hnya lmbang tolak sja kuar wlupun kta tukar gear R>D> N>R.. Dan skrg lngsung X bleh start..

    BalasPadam
  74. Cik.. lampu enjin menyala selalu .. lepas setting then Tak nyala.. lepas sekejap Hari menyala balik.. lepas tu lampu gearbox sekali sekala menyalam. .....

    BalasPadam
  75. Askum bang. Sy nk tnye. Kerete bini sy mcm tu jgk menyala. Tapi tk blh berjalAn terus. Kne mati kn anjin hidup kn blik baru blh jalan.

    BalasPadam
  76. Kalau masa on butang.. Lampu automatic gearbox warning on... Kerata persona

    BalasPadam
  77. assalam bang, thanks untuk info ini 👍

    BalasPadam
  78. thanks untuk info ini bro

    BalasPadam
  79. thanks untuk info ini bro

    BalasPadam
  80. Saya punya setahun sekali kena..memang sama situasi dan jalan penyelesaian..haha

    BalasPadam
  81. assalamualaikum. kereta sy jadi mcm ni bila nak pegi kerja, kereta tak boleh start. simbol tu keluar masa nak start kereta. sy buntu sekarang nak kena buat apa.

    BalasPadam
  82. Sy pon baru2 ni terkena mcm tu... Dh hantar bengkel, pomen check computer, kata sensor masalah... Jika tukar mahu rm700 tu... Tapi belum buat keputusan nk tukar pon, nk try jga mana tahu kan tukar lampu brake tuke trus ok kn...

    BalasPadam
  83. "Jv autolube" adalah Salah satu oil treatment utk gearbox.(untuk masalah gearbox).harga around RM90+ tapi kt pasaran ada mcm2 gearbox oil treatment. Yang penting PASTIKAN boleh pakai pada "gearbox CVT".

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salah ni..periksa guna diagnosis dulu..jngn teka2.

      Padam
  84. Kalau break ketiga nyala juga tapi still ada lampu amaran nyala mcm mana?

    BalasPadam
  85. Selalunya Mode cvt dan sat ..trouble..jngn terlupa bila kita letak minuman d sebelah suis sat tu..tambah plak melekit..kalau tumpah..melekat lah dia..modenya p1772(at mode signal error)..k..bye.

    BalasPadam
  86. Saya baru baca post Encik tahun 2023 😂Saga flx alami masalah sama..simbol tanda seru tu kelip2,,intermittent..Then saya pergi Proton Centre..dorang cek komputer..Cas kalau jumpa major prob rm63.30..tp luckily dorg dah cek semua..lampu brek salah satu dah tak menyala...then dia kurgkan harga cas komputer td kepada rm37+-..mentol tukar dalam range harga rm2-rm5..bergantung mentol kecik ke besar rosak..Lega rasa tak kena cas beratus2😂

    BalasPadam