04 Disember, 2014

Device and Printer empty in window 7?????

Korang pernah tak alami perkara macam ni?? Baru-baru ni perkara ni terjadi kepada laptop syarikat yang baru aku terima. Masa aku nak print dokumen word tetiba aku baru terperasan aku tak install printer lagi kat laptop baru tu, aku tanya member aku yang baru dapat laptop yang sama macam aku. Dia cakap senang saja kalau nak install printer guna window 7 ni pasal dia detect auto.

Aku pun dengan muka confident nya pun klik le device and printer le...tapi instead dia show device ke pinter dalam tu...tapi kali ni search tak berhenti-henti dan langsung tak jumpa apa-apa??? Kosong sekosong-kosongnya... Jenuh aku search pakcik google dan tanya geng-geng Device support termasuk Microsoft support tech lagi... Itu pun dia orang tak boleh bagi penyelesaian... last-last dia salahkan printer aku pada hal printer tu printer network orang lain guna okay aja..... puiiiii leee. tak tau mula le nak melarikan diri.. cakap tu salah le apa salah le.... Itu trick aku ler... mana boleh nak tipu aku...muahahaha




Normal view device and printer window 7
Sepatutnya tunjuk macam di atas tapi kali ni kosonggggggg.... wuaaaaaaaa :'( . So aku terpaksa menggunakan kepakaran aku mencari penyelesaian kat pakcik Google ni. Setelah berhari-hari, berminggu-minggu dan berbulan-bulan.... akhirnya...aku berjaya mencari jalan penyelesaian.... yahoooooo!!! Thank you very much kepada blogger Phillip

Abnormal Device and printer! Kosong!!!

Cara pertama yang aku lakukan ialah :-

Langkah Pertama: Enable the Print Spooler and Bluetooth Support Service

  1. Click Start, type services.msc and press {ENTER}
  2. Double-click Print Spooler and set its start type to Automatic
  3. Click Start to start the service, and click OK.
  4. Double-click Bluetooth Support Service and set its start type to Manual
  5. Click Start to start the service, and click OK.
  6. Exit the Services MMC.

Open Devices and Printers page to check if the problem persists. You may even try restarting Windows and checking it again.
Kalau gagal sila ke langkah seterusnya. "Terus terang langkah ni tak berjaya meyelesaikan masalah aku!!!"

Langkah kedua: Registering the DLLs

Click Start, click All Programs, click Accessories, right-click Command Prompt, and then click Run as administrator.
Type the following command, and press {ENTER}
Dan anda akan mendapat mesej seperti di bawah


Langkah ni juga gagal.... 

Cara-cara di atas aku perolehi daripada website winhelponline

Akhirnya aku terjumpa sesuatu yang belum aku cuba lagi di blog Encik Phillip. Terima kasih lah banyak-banyak. 

Cara-caranya ialah 

- Start Komputer atau laptop anda dalam "safe mode" (macam mana nak start dalam safe mode nanti aku ajar kat bawah)
- Buka window "Device and Printer"
- Klik kanan dalam window tersebut
- Pastikan View ditanda - Large icon
- Pastikan juga sort by - name
- Pastikan group by classification

Dan jika semua sudah ready restart komputer anda dalam normal mode dan buka window device and Printer anda, Insha'Allah ianya icon window tersebut akan kembali normal!!!!

** Untuk start komputer atau laptop anda dalam safe mode "ini hanya untuk window 7 sahaja"

1 - Restart komputer anda dan semasa tengah on tu
2 - Tekan butang "F8"
3 - Pilih "Safe Mode" sahaja. Gunakan butang anak panah atas dan bawah untuk membuat pilihan.
4 - Kemudian anda akan dibawa ke window safe mode yang mana semua icon dan tulisannya besar-besar belaka....huhuhu

Pilih safe mode menggunakan anak panah







Tiada ulasan:

Catat Ulasan