04 Jun, 2015

SKYBOX Indah Khabar Dari Rupa!

Aku tertarik dengan Skybox ni bila terbaca iklan-iklan mengenai skybox di internet. Siapa tak nak kan boleh tengok semua channel astro dengan bayaran RM10-RM15 sahaja. Aku pun mula la memasang angan-angan untuk menggunakan skybox tetapi yang menjadi masalahnya ialah kat tempat aku streamyx port penuh. Inilah yang orang Telekom beritahu aku. Jadi aku simpanlah niat aku dulu tu.





Satu hari selepas beberapa bulan permohonanan itnernet aku ditolak kerana tiada port, adale sorang agen streamyx dok meround kat Taman perumahan aku. Aku pun panggil la dan tanyala dia buat apa dia dok cari pelanggan lagi...kan ke port dah penuh? Dia jawab" sekarang ni dah ada port dah bang, Telekom dah upgrade equipment dia. Orang kat belakang Taman abang ni baru aja apply aaaa."

Aku pun apa lagi mula le mencongak-congak. Akhirnya setelah puas berfikir dalam kepala otak aku ni...aku pun setuju le nak langgan yang 4Mbps sebulan RM140 tak termasuk GST(puiiii le gst). Aku fikir bila ambik 4Mbps cuma bayar RM140 + RM10 skybox baru RM150 sebulan aku dapat internet dan astro, daripada aku bayar Astro semata-mata RM140 sebulan tapi tak ada internet. Aku pun setuju dan jadi la langgan 4Mbps tu.

Esoknya aku telefonlah 2 - 3 orang penjual skybox ni. Semua cakap ok le kalau langgan skybox ni dapat tengok 130 siaran tu.... Aku tanya pasal kualiti gambar ada HD tak? Dia kata tak ada, kalau nak HD kena langgan Iptv. Nasib baik tak beli Iptv....huhuhu.Pastu penjual tu pun katale...gambar dia lagi ok le daripada astro yang bukan HD. Aku pun dengan yakinnya pun setujule nak beli Skybox V6.

Empat hari baru sampai skybox aku tu....sengal betul le...sikit punya lama aku menunggu. Malamnya aku pun pasang la skybox v6 aku tu. Senang aja nak pasangnya nak setting pun senang pasal penjual tu dah mesej aku cara-cara nak setup skybox v6 ni.

Setelah bertungkus lumus selama setengah jam akhirnya boleh lah aku menonton astro tu.... Memang boleh tengok tetapi malangnya tak semua siaran boleh tengok. Lepas tu gambar macam hampeh sebiji macam astro tak HD. Kecewa aku..... dan kebanyaan siaran-siarannya akan keluar imej Scrambled lepas tu lambang $. Wuaaaaaaaaaaaaaaaa kecewa aku..membazir bayar RM290. Nak jimat punya pasal ni lah akibatnya. Amekaw!!



Dah lah tu...kalau tengah tengok siaran tu kejap-kejap sangkut....kejap-kejap ok.... nak kata internet aku tak mungkin. Pasal bila aku layan movie kat youtube laju aja. Line internet aku 4Mbps tu.

Lepas tu bila aku mesej penjual tu, dia boleh kata internet aku problem lak... dia ingat aku ni buta IT ke?? Aku cakap biasanya kalau problem macam ni.. server ko tu tak boleh nak tampung ramai user kata internet aku lak slow. Server cap ayam nak serve user banyak2 macam mana nak boleh last2 asyik hang saja... server ko tu limit boleh layan 1000 user...pastu ko jual x ingat sampai lebih daripada tu... mestilah K.O. dibuatnya..

Kepada mereka-mereka yang nak membeli skybox tu berhati-hatilah selalu. Jangan terkena macam aku.... Penjual akan cakap macam-macam nak yakinkan korang.... Siasatlah dulu sebelum membeli...... 

3 ulasan:

  1. Assalamualaikum tuan, takziah atas kekecewaan tuan. Sye juga turut bersimpati. Bila tuan melanggan dan beli skybox tu? boleh saya tahu? Memandangkan saya juga menggunakan skybox diketika ini. CUma nasib saya baik sikit sebab gambar dan kekerapan scramble dan $ jarang keluar. Stabil boleh dikatakan masih rasa berbaloi menggunakan nya.

    Maybe sever yg tuan langgan dah overload dan kerap scramble. :-) Ape pon sye masih menggunakan nya dan berpuas hati dengan penggunaan skybox.

    Cuma skrg, langganan untuk skybox dah takde rm10-20! sebab semua supply sever dah tutup selepas begelap baru2 ini. Yg upbalik hanya cline vip atau dikenali cline HL.

    Jika nak try ngan provider sye boleh PM tepi... :-) ape pon saye simpati ape yg terjadi kat tuan! salam..

    http://farizam8885.blogspot.my/2015/06/jom-jimat-dengan-skybox-openbox-freesat.html

    BalasPadam
  2. wslam.... kekerapan scramble dan $ tu berapa jam sekali baru ada? Ada jaminan ke tak kan berlaku scramble dan $ lagi?

    BalasPadam
  3. Do this hack to drop 2lb of fat in 8 hours

    Well over 160000 women and men are hacking their diet with a simple and secret "liquids hack" to burn 1-2lbs each night in their sleep.

    It's easy and works with everybody.

    Just follow these easy step:

    1) Go get a drinking glass and fill it up with water half full

    2) And now learn this weight losing hack

    and become 1-2lbs skinnier in the morning!

    BalasPadam